Parturi-kampaamo Stoolissa nauru on herkässä ja rento tunnelma käsin kosketeltavissa. Nõberu of Swedenin uusi jälleenmyyjä Stooli, on omistaja Annika Alleniuksen ja koko työyhteisön yhteinen lapsi, jota kasvatetaan ja pusketaan eteenpäin yhdessä.
Ilman alppihiihdossa tapahtunutta onnettomuutta, Allenius ei olisi nyt parturi-kampaaja. Kuvassa työskentelee Annika Allenius. Kuva: Niki Soukkio
Lahdessa sijaitseva Stooli kätkee seiniensä sisään ison joukon ammattilaisia; 12 parturi-kampaajaa, joista kaksi ovat täysipäiväisiä partureita ja kolme ammattimeikkaajia.
Allenius ei ole koskaan haaveillut isosta yrityksestä, jossa olisi useita työntekijöitä.
– Asiat ovat vain loksahdelleet paikoilleen! Elämääni on tullut ihania tyyppejä saman katon alle.
Ennen parturi-kampaajaksi ryhtymistä Allenius pyrki kilpaurheilijaksi alppihiihdossa, mutta joutui loukkaantumisen myötä jättämään haaveammattinsa. Hän joutui pohtimaan uudelleen suuntaa elämälleen.
– Äitini on kampaamotuotteiden myyntiedustaja ja varmaan sitä kautta lähti kiinnostus hiuksiin. Olen aina ollut sellainen näpertelijä ja tykännyt tehdä kampauksia kavereiden hiuksiin. Opiskelin oppisopimuksella parturi-kampaajaksi ja siitä pian valmistumisen jälkeen perustin toiminimen.
Stoolin kanssa samoissa tiloissa työskentelee Alleniuksen ystävä, joka pyörittää omaa kauneushoitolaa.
– Olin ensin tämän ystäväni yrityksessä vuokratuolilla pyörittämässä kampaamopuolta. Minulle tarjoutui mahdollisuus perustaa oma liike ja halusin lähteä kokeilemaan siipiäni. Työskentelimme muutaman vuoden eri osoitteissa mutta totesimme, että meillä on paljon hauskempaa yhdessä. Sitten muutimme yhteen ja kaksi yritystä tavallaan yhdistyi, Allenius naurahtaa.

Stoolin pesupaikalla voit nostaa jalat penkille, asettaa pehmeän viltin päällesi ja rentoutua pesun yhteydessä päähieronnasta. Kuva: Niki Soukkio
Yhteistyö on voimaa
Stoolin arvoihin kuuluvat hyvä yhteishenki, tasa-arvoisuus työyhteisössä ja toisten ihmisten kunnioitus. Alleniukselle on tärkeää, että kaikilla on mukava tulla töihin, jolloin hyvä fiilis näyttäyy asiakkaille rentoutena.
– Selkein vahvuutemme on tasalaatuinen työn jälki hiuksissa. Kaikki työntekijämme ovat samalla viivalla ja heillä on oltava samat lähtökohdat tehdä hiuksia.
Työyhteisö käy kouluttautumassa usein. On tärkeää kehittyä ammattilaisena ja pysyä ajan hermolla hiusalalla. Mutta ennen kaikkea luoda asiakkaalle itsevarma ja hyvä olo uusissa hiuksissa.
– Haluamme luoda hyvää mieltä ja buustata ihmisten itsetuntoa ja luoda varmemman olon itsestään.
Stoolin tiimityöskentely on ihailtavaa ja Allenius on todennut sen itsekin.
– Kun muutimme uusiin tiloihin ja remontoimme paikkoja kuntoon, kaikki antoivat itsestään kaiken ja vähän enemmänkin. Minun ei tarvitse liikkeen omistajana hoitaa asioita yksin täällä, vaan kaikki ovat apuna toisilleen, Allenius kehuu.

"Nõberu of Sweden vakuutti kattavalla tuotevalikoimalla ollen samalla silti simppeli." Kuva: Pipsa Stenlund
”Olemme tosi kiitollisia, että löysimme tämän sarjan.”
– Pohdimme yhdessä parturimme Rikun kanssa, mikä tuotesarja olisi meille kiva ja erityisesti hänelle sopiva. Tiimiin tuli mukaan uusi parturimme Tiina, joka on aikaisemmin käyttänyt työssään Nõberu of Swedenin -tuotteita. Hän halusi ehdottomasti jatkaa tuotteiden käyttöä myös Stoolissa. Hänen kauttaan tutustuimme tuotesarjaan, Allenius kertoo ja jatkaa.
– Nõberun tuotteet ovat aivan huikean hyviä! Olemme tosi kiitollisia, että löysimme tämän sarjan. Myös asiakkaat ovat tykänneet tuotteista.
Nõberu of Sweden vakuutti kattavalla tuotevalikoimalla ollen samalla silti simppeli, hyvillä tuotteilla, miehekkäillä tuoksuilla ja modernilla ulkoasulla.
Myös asiakaslähtöisyys on tärkeä ominaisuus Alleniukselle.
– Olen ihminen, joka ei tee mielellään tukussa verkkokauppatilauksia. Olen mieluummin kanssakäymisissä suoraan edustajan kanssa tuotteista, oli se sitten sähköpostitse tai puhelimitse.
Allenius on huomannut miesten jääneen naisten jalkoihin, kun on kyse hius- ja partapalveluista. Suomesta löytyy kuitenkin runsaasti potentiaalisia miesasiakkaita, joita kiinnostaa saada hyvää palvelua ja laadukkaita hoitotuotteita.
Kiinnostuneisuudesta kertoo myös se, että amerikkalainen parranajo on Stoolissa pidetty hemmotteluhoito, jossa asiakas saa hetken omaa aikaa.
– Hyvien tuotteiden myyminen asiakkaille on meidän asiakaspalveluamme. Kun parturi-kampaaja jaksaa nähdä sen vaivan, että myy hyvät ja laadukkaat tuotteet, asiakas arvostaa sitä, Allenius muistuttaa.
Allenius on kokenut Nõberu of Swedenin
hiusvahat ja -pomadet erityisen hyviksi. Stoolissa parrakkaiden asiakkaiden kanssa työskentelevät ovat kokeneet Nõberun
partatuotevalikoiman tarpeeksi laajaksi ja jokaiselle partalaadulle löytyy sopivat
hoitotuotteet.
Alleniuksen omiksi suosikeiksi ovat nousseet
Scalp & Relax Shampoo ja
hoitoaine sekä
Matte Pomade. Myös asiakkaat tuntuvat olevan samoilla linjoilla omissa suosikeissaan.
– Matte Pomade ja
Cream Pomade ovat varmaan meidän myydyimmät hiusvahat! Myös
Salt Water Spray ja
Strong Hairspray ovat suosittuja tuotteita. Kun jaksaa suositella, niin kyllä miehet ostaa hyvin myös
shampoot ja
hoitoaineet hiuksille, Allenius naurahtaa.