Kauneusala ei ole vielä herännyt miesten tarpeisiin. Miesten kosmetiikka-ala on kyllä kovassa nosteessa, mutta ovatko kauneusalan ammattilaiset itse pysyneet kasvussa mukana?
Miesten kosmetiikka-ala on kovassa nosteessa, kertoo Nõberu of Swedenin maahantuoja ja studion omistaja Tomi Yrjänä.
- Vaikka puolet parturi-kampaajien asiakkaista on miehiä, alan koulutuksista 90 prosenttia koskee vain naisten tyylejä. Jos koulutuksessa on paikalla viisi mallia, useimmiten heistä yksikään ei ole mies. Jos paikalla on 10 mallia, ehkä mukaan on mahtunut yksi mieskin. Miesten hiustenleikkauksia ajatellaan edelleen pakollisena pahana, joka saa kestää vain 20 minuuttia – vaikka mies itse haluaisi enemmän ja olisi valmis maksamaan tunnin työstä sekä lisäpalveluista,
Nõberu of Swedenin maahantuoja ja studion omistaja
Tomi Yrjänä toteaa.
Nykymiehen rooli yhteiskunnassa on kuitenkin muuttunut. Mies on entistä tyylitietoisempi, haluaa pukeutua hyvin sekä näyttää ja tuoksua hyvältä. Edellä kulkevat tunnetut urheilu- ja some-tähdet sekä artistit ja muut miehet, joita koko maailma seuraa.
Tähdet tuovat muutokseen mukanaan myös tavalliset miehet.
- Miesten maailma on erilainen, enää ei ole miehekästä olla huolehtimatta itsestään. Nykymiehet ovat tietoisia siitä, miltä hiusten tulisi näyttää ja miltä oma iho tuntuu. Kasvatetaan harkitun tyylikästä sänkeä tai tuuheampaa partaa, jota siistitään ja viimeistellään, jotta lopputulos näyttäisi huolitellulta kokonaisuudelta, Yrjänä kertoo.
Kosmetiikka kuuluu myös miehille
Tietoisuuden ja kysynnän takia
miesten kosmetiikkatuotteiden markkinat ovat kasvaneet. Kaupunkeihin avataan useammin vain miehille suunnattuja parturiliikkeitä ja miehille on tarjolla myös parranmuotoilua sekä muita lisäpalveluita. Kirittävää kuitenkin riittää, eivätkä kaikki ole pysyneet muutoksessa mukana tai ottaneet siitä iloa irti.
- Markkinat ovat avoimet, koska miehet ovat entistä nälkäisempiä käyttämään ja kuluttamaan. Samalla on jopa huolestuttavaa, että tarjonta ja ylipäätään tietoisuus ammattilaisilla ei pysty tällä hetkellä vastaamaan kasvavaan kysyntään.
Kosmetiikkamarkkinoiden ajatellaan edelleen olevan lähes pelkästään naisten vallassa ja se näkyy. Alalla ei tiedosteta jo meneillään olevaa muutosta ja miesten tulemista voimakkaammin esiin, Yrjänä muistuttaa.
Tilanteessa hereillä oleville on myös hyviä mahdollisuuksia tarjolla.
- Tässä on bisneksen paikka kaikille, jotka ymmärtävät kasvattaa tuotevalikoimansa tarjontaa vastaamaan tätä päivää ja miesten tarpeita. Miehiä on suunnilleen sama määrä asiakkaina kuin naisia, ja tällä hetkellä vain toisia palvellaan hyvin. Nyt on aika muuttaa asennetta ja kohdata mies yhtä tärkeänä asiakkaana kuin nainenkin, Yrjänä summaa.